Headingurile – Ce sunt si la ce folosesc?

09 decembrie 2020

In principiu, un heading este o constructie HTML folosita pentru a evidentiaza cele mai importante elemente din continutul unei pagini. Te poti gandi la acesta ca la titlul paginii respective, subtitlul unei sectiuni de text etc.

In acest fel, headingurile ii ajuta pe utilizatori, dar si motoarele de cautare, sa citeasca si sa inteleaga mai usor continutul prezentat. Totodata, structureaza textul, facand legatura intre ideile expuse.

In continuare, ne vom referi alternativ la acest element cu denumirea de heading, titlu si/sau subtitlu.

De ce folosim headinguri? <h2>

Headingul ca element UX <h3>

Asa cum spuneam, headingurile sunt indicatoare ce ghideaza cititorii printr-un articol. Prin urmare, acestea ar trebui sa indice despre ce este vorba intr-o anumita sectiune sau intr-un paragraf. In caz contrar, cititorii nu vor sti la ce sa se astepte.

Dupa cum probabil ai observat si tu, cititorii prefera sa scaneze continutul, sa-si faca o idee despre ce este textul si sa decida ce sectiuni merita sa fie citite. Titlurile ii ajuta sa faca acest lucru. Cand aceste elemente lipsesc, scanarea textului devine dificila. La fel de greoaie devine citirea textului si daca dupa un heading urmeaza blocuri lungi de text.

O practica buna este folosirea titlurilor si subtitlurilor informative pentru cititor, care pun accentul pe continut, scopul final fiind un text usor de citit si inteles. Cu toate acestea, sunt multi care folosesc aceste elemente pentru a-si ademeni cititorii, fara a oferi, de fapt, informatii valoroase in textul care il urmeaza.

Headingul ca parte a optimizarii SEO <h3>

Desi headingurile nu influenteaza efectiv pozitia unui site in Google, modul in care acestea sunt folosite contribuie la calitatea unui website din punct de vedere SEO.

Utilizarea titlurilor creeaza texte de calitate superioara, care sunt pe deasupra si usor de citit. Iar un text bun pentru utilizatori, este un text bun pentru SEO.

Daca vizitatorii nu pot gasi rapid ceea ce cauta pe site-ul pe care il acceseaza, probabil il vor parasi fara sa insiste prea mult. Acesta este motivul pentru care structura textului si utilizarea titlurilor au un impact asupra optimizarii SEO. Motoarele de cautare inregistreaza aceste iesiri rapide, iar daca observa o tendinta in aceasta directie, catalogheaza site-ul respectiv ca avand un bounce rate ridicat.

Un bounce rate ridicat inseamna ca pagina nu ofera utilizatorilor ceea ce cauta. In consecinta, site-ul este depunctat, ceea ce ii va influenta negativ pozitia.

Cum se folosesc headingurile? <h2>

Un heading introduce cititorul intr-o anumita sectiune de continut, fie el text, audio, video etc. Ceea ce inseamna ca structurarea unei pagini web incepe intotdeauna cu un titlul principal (tag h1), urmand sa aiba mai multe subtitluri (tag-uri h2, h3, h4, h5, h6) in functie de lungimea si complexitatea continutului. Fiecare tip de tag este secundar ca importanta celui anterior.

Sa luam un exemplu. Mai jos este o posibila structura a headingurilor unei pagini de servicii oferite de o agentie de marketing online:

<h1>Agentie de marketing online</h1>

<h2>Campanii PPC</h2>

<h3>Google Ads</h3>

<h4>Search</h4>

<h4>Display</h4>

<h4>Shopping</h4>

<h4>Remarketing</h4>

<h3>Facebook Ads</h3>

<h2>Optimizare SEO</h2>

<h3>SEO On-Page</h3>

<h3>SEO Off-Page</h3>

Dupa cum vezi, pagina are o structura in trepte, pornind de la un singur h1, care prezinta subiectul paginii. Tag-urile h2 sunt asociate unui tip de serviciu, respectiv Campanii PPC si Optimizare SEO, iar tag-urile h3 impart serviciul principal in mai multe subcategorii.

Desigur, este posibil sa crezi ca pentru a crea un titlu mai mare trebuie folosit un heading mai important, iar pentru unul mai mic, un heading mai putin important insa lucrurile nu stau chiar asa.

Fiind limbaj HTML, headingurile trebuie utilizate numai pentru a preciza rolul continutului respectiv, nu pentru a-l stiliza. Pentru stilizarea elementelor din pagina, exista limbajul CSS.

Site-ul tau este optimizat corespunzator pentru motoarele de cautare? Vrei sa stii care sunt punctele lui slabe? Scrie-ne si afla cum ii poti imbunatati performanta!