Instrumente esentiale pentru identificarea si analiza cuvintelor cheie

In acest articol, vom detalia tot ce trebuie sa stii despre instrumentele (tool-urile) necesare pentru identificarea si analiza cuvintelor cheie care iti vor aduce traficul dorit pe site.

Vom aborda individual instrumentele de baza pe care agentiile de SEO le folosesc pentru a identifica interese de cautare si care si-au dovedit eficacitatea in timp. Trebuie totusi mentionat faptul ca aceste instrumente necesita o analiza initiala aprofundata a afacerii tale pentru a le folosi la potentialul lor maxim.

Analiza initiala

Pentru inceput, este recomandat sa realizezi o scurta analiza a competitorilor tai directi si indirecti pentru a identifica ce servicii ofera si in ce format, sau sa realizezi o campanie prin care sa ceri feedback de la clientii tai.

Rolul campaniei de feedback este acela de a afla cum au ajuns clientii tai sa gasească serviciile oferite de tine. Incearca sa identifici elemente specifice si de interes pentru acestia pentru a intelege mai bine intentia lor de cautare. Pentru a intelege mai bine terminologia si scopul intentiilor de cautare, iti recomandam articolul Care sunt intentiile de cautare si de ce sunt importante in strategia SEO.

Ca exemplu pentru aspectele de stabilit in analiza facuta, poti lua in considerare daca acestia te-au gasit deoarece au cautat materialul din care produsul tau este realizat, locul unde produsul tau este amplasat, informatii cheie si unice despre un subiect sau ce tip de cautari care nu au în mod direct legatura cu serviciile tale i-au adus pe pagina ta.

Aceasta analiza initiala te ajuta sa identifici posibile cuvinte cheie pe care competitorii tai sau clientii le-au folosit, caracteristici pe care le vei insera în instrumentele de identificare a cuvintelor cheie.

Totodata, prin restrangerea si identificarea cuvintelor cheie negative sau nepotrivite, te asiguri ca strategia ta se axeaza precis pe o intentie relevanta de cautare pentru afacerea ta.

Acest proces de filtrare asigura ca produsul/pagina ta este asociata doar cu cuvinte cheie care sunt relevante pentru tine.

Sa luam urmatorul exemplu: daca produsele pe care tu le oferi sunt high-end, cuvintele cheie care includ termeni precum ”ieftin”, ”second-hand” sau ”pret” (desi iti pot aduce un trafic mai mare pe site) iti pot aduce si vizite care nu se vor transforma in conversii.

Hai sa vedem in continuare cum iti alegi cuvintele cheie!

1.         Google Keyword Planner

Google Keyword Planner este, poate, cel mai cunoscut instrument pentru cautarea cuvintelor cheie. Prin intermediul lui, poti identifica cuvinte cheie cu potential ridicat, ajutandu-te sa te conectezi cu audienta potrivita si sa-ti optimizezi continutul pentru rezultate maxime.

Trebuie mentionat faptul ca acest instrument se regaseste in platforma Google Ads, iar pentru a-l accesa vei avea nevoie de un cont.

Keyword Planner iti arata numarul de cautari pe care un cuvant cheie sau o sintagma le inregistreaza intr-o luna. Pentru mai multe detalii despre cum poti realiza analiza unui interes de cautare in Keyword Planner, poti accesa acest articol.

In imaginile de mai jos, poti vedea volumul de cautari pe care le inregistreaza un cuvant cheie, precum si altele similare celui cautat. Folosind un cont basic de Google Ads, cuvantul cheie „firma SEO” apare ca avand intre 100 – 1.000 de cautari pe luna.

firma seo – Google Ads basic
firma seo – Google Ads basic

Pentru agentiile de marketing digital care ofera servicii de Google Ads, aceste volume de cautari sunt mai specifice in Keyword Planner, deoarece au acces la un cont de business. Mai jos se poate vedea ca „firma SEO” are 260 de cautari pe luna.

(firma seo – Google Ads pentru agentiile de marketing)

2.         Google Trends

Acest instrument ofera o perspectiva asupra evolutiei volumului de cautari in timp, permitandu-ti sa-ti adaptezi strategiile in functie de tendinte si sa ramai in pas cu schimbsrile din domeniul tau de activitate.

Este esential sa realizezi o analiza a cuvintelor cheie cu cele mai mari volume de cautari pentru a vizualiza daca produsele oferite sunt din ce in ce mai cautate sau nu. Evident, daca produsele oferite nu mai au cautare, trebuie sa-ti optimizezi strategiile de marketing in consecinta.

Trendul căutărilor pentru Samsung Galaxy S9 – Google Trends
Trendul cautarilor pentru Samsung Galaxy S9 – Google Trends

3.         Autocomplete

Aceasta functionalitate, care poate fi considerata un instrument in identificarea intereselor de cautare, este poate cea mai directa si rapida abordare, ce-ti arata cum cauta utilizatorii anumite lucruri pe internet.

In motorul de cautare Google incepi sa scrii ceea ce consideri ca potentialii tai clienti cauta, iar Google iti va oferi finalul sintagmei, precum si alte variante care sunt cautate. Dezavantajul este ca nu iti ofera si un volum exprimat in cifre al cautarilor pe care le au cuvintele cheie respective.

            (rezultatele autocomplete pentru caciula – Google)

4.         Google Search Console

Un alt instrument deosebit de relevant pentru monitorizarea performantei site-ului tau este Google Search Console. In prima faza, daca nu ai domeniul (site-ul) tau conectat cu GSC, este recomandat sa o faci cat mai repede posibil pentru a colecta istoric si pentru a vizualiza performanta integrala.

Pentru a permite accesul la GSC, iti recomand sa citesti articolul Cum permiti accesul la contul de Google Search Console.

In sectiunea de Performance sau Search Results (sub graficul de performanta) poti vizualiza ce cuvinte cheie au adus clienti pe pagina ta, precum si pe ce pagina de site. Aceste cuvinte cheie se monitorizeaza si se coreleaza in timp. Fara o implementare rapida a Google Search Console (GSC), aceste date nu vor putea fi analizate.

(cuvinte cheie / queries cautate de utilizatori pentru a ajunge pe paginile SEO Factory – GSC)

5.         Campanii Google Ads

Aceste campanii platite au rolul de a afisa site-ul csruia i se face promovare in rezultatele de cautare (SERP) afisate in Google. Ele functioneaza pornind de la cateva cuvinte cheie de baza, care vor genera si alte cautări pe care potentialii clienti le folosesc si de care poate nu erai constient.

Pentru a vizualiza aceste cuvinte cheie, este necesar sa accesezi in partea din dreapta sectiunea de Insights & Reports, urmata de subsectiunea Search Terms. Alegand campania de Ads dorita, totalitatea cuvintelor cheie folosite care au dus la afisarea reclamei tale va fi afisata impreuna cu toate datele aferente: numarul accesarilor, rata de conversie, costul pentru fiecare click etc.

Printre aceste instrumente de identificare si analiza a cuvintelor cheie, mai putem mentiona Keyword Magic Tool de la Semrush, precum si Keyword Generator de la Ahrefs. Desi aceste instrumente sunt gratuite si usor de utilizat, trebuie mentionat faptul ca instrumentele anterior mentionate (Keyword Planner, Google Autocomplete, GSC si campaniile Google Ads) sunt dezvoltate de catre Google, iar datele lor sunt mult potrivite pentru promovarea in Google.

Desi poate parea coplesitor, intelegerea pe deplin a acestor instrumente asigura ca strategia ta de SEO si de marketing digital sunt informate, adaptate la tendintele actuale si optimizate pentru a-ti atinge obiectivele de marketing.

Pentru mai multe informatii sau consultanta prinvind promovarea afacerii tale in mediul online, nu ezita sa ne contactezi!