Care este rolul canonical tag in SEO

Tag-ul canonical este folosit pentru a arata motoarelor de cautare ce pagina sa considere ca principala in cazul in care informatia se repeta in mai multe locuri. Cu alte cuvinte, canonical URL indica pagina care trebuie indexata.

In contextul in care continutul duplicat poate face rau site-ului, tag-ul canonical vine in ajutorul proprietarilor de website-uri marcand pagina principala, asa incat continutul duplicat sa nu mai reprezinte o problema.

Cu toate acestea, continutul duplicat trebuie evitat pe cat de mult posibil. Desigur, exista si situatii in care acest lucru nu se poate realiza. Cateva dintre aceste situatii sunt prezentate mai jos, alaturi de bunele practici de folosire a tag-ului canonical.

Un bun exemplu de folosire a canonical tag sunt magazinele de ecommerce. Deoarece fiecare produs are mai multe filtre sau chiar URL-uri diferite (fiind in mai multe categorii), este nevoie de un tag canonical pentru a identifica pagina principala pe care acel produs poate fi gasit.

Spre exemplu, putem avea doua pagini ale aceluiasi produs: magazin.ro/brad-de-craciun si magazin.ro/promotii/brad-de-craciun. In aceste doua cazuri, pentru noi, este clar care este URL-ul principal insa Google si alte motoare de cautare au nevoie o directiva care sa explice algoritmului ce varianta ar trebui indexata si ce varianta nu.

Sa luam cazul eMag. Atunci cand vorbim de categorii, putem observa cum filtrele aplicate pe un produs sunt cu tag-ul noindex, iar canonical face trimiterea catre URL-ul principal al categoriei.

emag canonical

Nici site-urile de continut nu scapa de necesitatea folosirii canonical tag intrucat platformele in care sunt create pot genera pagini suplimentare pentru utilizatori. Spre exemplu, site-urile care au un homepage static si nu au canonical tag declarat risca sa aiba indexate zeci de rezultate sub forma site.ro/page/1, 2, 3, etc.

O alta utilitate a tag-urilor de tip canonical o regasim la agregatoarele de articole si stiri. Spre exemplu, Yahoo News aduna stiri din intreaga lume pe news.yahoo.com, de pe mii de site-uri, dar la o analiza a articolelor putem observa ca ofera canonical spre site-ul sursa.

Yahoo nu foloseste si tagul noindex deoarece doreste ca articolul de pe news.yahoo.com sa apara in motoarele de cautare. Cu toate acestea, facand trimiterea canonical catre insider.com, sansele sunt minime ca Yahoo sa depaseasca Insider in rezultatele de cautare.

yahoo canonical

In concluzie, canonical tag ajuta motoarele de cautare sa descopere pagina pe care vrei sa o indexezi, indiferent de cate filtre pot fi aplicate pe un produs sau cate variante de URL are site-ul tau. Cu toate acestea, chiar daca acest canonical tag elimina problemele de continut duplicat, site-ul trebuie sa fie cat mai simplu ca arhitectura pentru a optimiza bugetul de crawl si pentru a ajuta utilizatorii sa gaseasca paginile pe care le cauta intr-un timp cat mai scurt.