Cat costa o campanie de optimizare SEO?

Cat costa o campanie de optimizare SEO?

Majoritatea proprietarilor de businessuri online stiu ca SEO este o modalitate buna de a-si dezvolta afacerea deoarece acest canal genereaza cele mai calitative lead-uri. Insa, cei care nu au avut pana acum o campanie SEO nu stiu ce costuri implica sau la ce rezultate sa se astepte.

Probabil te numeri si tu printre ei daca ai ajuns pe acesta pagina. Poate ti s-a intamplat sa soliciti o oferta SEO din partea unei agentii sau vrei sa afli daca acest tip de promovare este potrivit pentru afacerea ta.

Ai ajuns unde trebuie. In cele ce urmeaza vom incerca sa facem lucrurile cat mai simple pentru tine si sa iti oferim cateva informatii extrem de valoroase din interior despre industria SEO, ca sa stii cum sa evaluezi beneficiile optimizarii site-ului si sa intelegi de ce nu gasesti un raspuns clar la intrebarea „Cat costa o campanie de optimizare SEO?

Pentru ca timpul este valoros si ca sa iti facem munca mai usoara, am structurat informatia in cateva subcapitole. In acest fel poti alege partea care te intereseaza mai mult si care crezi ca te poate ajuta sa iei o decizie in privinta contractarii serviciilor SEO. Sau, de ce nu, poti invata cateva tehnici SEO pe care sa le aplici chiar tu businessul tau.

1. Este SEO potrivit pentru website-ul/ businessul meu?

Fiind o agentie de SEO, inclinam sa credem ca da, SEO este perfect pentru afacerea ta insa lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Inainte sa raspundem cu certitudine, exista cativa factori care trebuie analizati pornind de la specificul afacerii tale.

1.1 SEO si afacerile cu interes mic de cautare sau inexistent.

SEO este o investitie pe termen mediu si lung care poate da roade pentru multi ani de acum incolo, dar numai daca utilizatorii de internet continua sa iti caute produsele/serviciile online si numai daca ai bugetul necesar pentru a investi in servicii SEO profesionale.

Pe scurt, SEO se raporteaza la un interes de cautare. Daca nu exista interes de cautare in online nu avem de ce sa vorbim despre SEO.

Asta inseamna ca SEO nu este recomandat pentru produsele/serviciile care nu prezinta un interes de cautare in online. Hai sa vedem de ce!

Exista situatii in care o pagina din site-ul tau se afiseaza pe prima pagina a rezultatelor Google, dar poate nimeni in afara de tine nu cauta cuvantul cheie pe care tu l-ai folosit. La fel stau lucrurile si in cazul in care vinzi un produs sau un serviciu nou pe piata de care oamenii nu au aflat inca. In ambele cazuri, SEO nu este potrivit pentru tine.

Daca produsul sau serviciul tau rezolva o problema frecvent cautata de utilizatori in Google, poti crea campanii de marketing bazate pe continut pentru a crea awareness – poti incepe cu o campanie pe YouTube, pe retelele sociale sau poti colabora cu diferiti influenceri din domeniul tau de activitate care sa creeze notorietatea de care ai nevoie.

1.2 SEO si afacerile cu bugete reduse de marketing.

Sa stabilim de la bun inceput – SEO costa bani.

Nu de putine ori, companii care nu au bugetul necesar pentru SEO dar doresc sa beneficieze de avantajele acestui canal generator de trafic organic aleg sa foloseasca ”servicii SEO ieftine” care nu au stabiliti indicatori clari de performanta.

Problema acestor servicii ieftine este ca rezultatele sunt pe masura banilor investiti. Neavand bugetul necesar pentru a efectua treaba intr-un mod eficient, o campanie ieftina poate aborda tactici SEO Black Hat pentru a produce efectul dorit. Acestea includ dar nu se limiteaza la:

Backlink-uri spam/toxice generate de campania Off-Page;
Abuz de cuvinte cheie in continut;
Manipularea CTR-ului de catre boti.

Cu toate ca aceste trucuri SEO pot da roade pe termen scurt, de cele mai multe ori ajung sa aiba o influenta nefasta si sa conduca la eliminarea completa a site-ului tau din rezultatele Google.

Nu recomandam acest tip de promovare insa, in functie de nevoile businessului tau, doar tu esti in masura sa dezici daca merita sa le folosesti sau nu.

Iata la ce ne referim:

Sa presupunem ca detii o firma de curatenie si doresti rezultate intr-un interval foarte scurt de timp pentru a-ti putea sustine businessul. Prin rezultate ne referim la contacte de la potentiali clienti care cauta servicii de curatenie. In acest caz, nu avem prea multe argumente care sa sustina ca o campanie SEO ieftina ce foloseste tehnici Black Hat nu o sa fie eficienta.

De ce?

Pentru ca pe termen scurt satisface nevoia ta de contacte care pot genera potentiali clienti. Bine, e posibil ca dupa o perioada de timp site-ul sa nu mai apara deloc in Google, dar asta e alta poveste.

In cazul in care nu ai bugetul necesar pentru contractarea unor servicii SEO de calitate, recomandarea noastra este sa inveti sa faci singur SEO. Poti incepe cu tehnici simple dar sanatoase de SEO care sa conduca la o crestere reala a businessului tau, in loc sa folosesti tactici cu risc ridicat care sa creeze mai multe probleme pe termen lung.

O alta solutie ar fi sa folosesti campanii de Google Ads care targeteaza interesul de cautare relevant pentru tine.

1.3 Cand SEO este cea mai buna optiune.

In continuare, hai sa vedem cand SEO este cea mai potrivita metoda de promovare.

In SEO totul se reduce la intentia utilizatorului. De exemplu, atunci cand cineva cauta pe Google ”service masina de spalat”, acesta este mult mai probabil sa te contacteze spre deosebire de un utilizator de pe Facebook care a intrat pe site dintr-o recomandare a prietenilor sau dintr-un anunt platit.

Acesta este motivul pentru care intentia de achizitie prezenta in traficul din SEO este mult mai buna comparativ cu celelalte. Cu timpul, acest lucru o sa fie validat si de rata de conversie prezenta in canalul organic.

Fiind o strategie pe termen lung, SEO genereaza conversii si dupa finalizarea campaniei, prin pozitionarea site-ului in primele rezultate ale cautarilor pe Google, pe un interes de cautare relevant domeniului de activitate. SEO se transforma astfel intr-o investitie profitabila pentru business.

Increderea utilizatorilor in rezultatele Google este foarte ridicata, peste 90% din cei care fac o cautare isi satisfac nevoia accesand rezultatele de pe prima pagina. Cu cat site-ul tau primeste mai multe accesari relevante, cu atat va capata mai multa autoritate in domeniul tau de activitate.

Rezultatele SEO sunt complet monitorizabile prin Google Analytics si Google Search Console.

2. Cum platesc pentru SEO?

Dupa cativa ani buni de experienta in domeniu, am identificat 3 metode principale de plata pentru piata serviciilor SEO din Romania. In continuare, discutam despre avantajele si dezavantajele fiecareia dintre ele.

2.1. Abonament lunar

PRO – prin aceasta metoda o agentie SEO ajunge sa inteleaga foarte bine industria in care activezi, reusind astfel sa descopere si sa implementeze cele mai potrivite metode pentru tine. Totodata, poate afla in mod continuu noi interese de cautare care duc la generarea de conversii.

CONTRA – Necesita semnarea unui contract pe o perioada mai lunga de timp.

Serviciile SEO cu plata sub forma de abonament lunar se preteaza pentru companiile care doresc un parteneriat cu o agentie care sa le ajute sa isi dezvolte afacerea pe termen lung. In acest abonament lunar sunt incluse toate costurile necesare unei campanii de SEO.

O agentie SEO are o predictibilitate a veniturilor lunare, iar acest lucru ii permite sa aloce persoane dedicate care sa inteleaga si sa analizeze in profunzime interesul de cautare pe care potentialii clientii il cauta pe Google. Totodata, va identifica noile tendinte din industrie si va avea un plan de actiune detaliat pentru a obtine o vizibilitate crescuta bazata pe un interes de cautare relevant.

Pe scurt, vei avea “angajatul” perfect in cadrul firmei care isi dedica 100% din timp pentru campaniile SEO si care este la curent cu cele mai recente actualizari ale algoritmului Google pentru a obtine o pozitionare a businessului tau in motoarele de cautare.

Daca businessul face parte dintr-o industrie competitiva in care concurenta este activa, resursele pe care le pune la dispozitie un abonament lunar pot face diferenta.

Singurul dezavantaj al acestui tip de colaborare este reprezentat de durata contractuala. De multe ori, acestea se realizeaza pe 12, 16 sau 24 de luni.

2.2. Cost pe ora (consultanta)

PRO – Iti este permis accesul la informatii si sfaturi valoroase pentru tine in calitate de proprietar de business sau pentru departamentul intern de marketing. Acest tip de colaborare este recomandat si afacerilor cu bugete mici de promovare.

CONTRA – Ai nevoie de o persoana care sa gestioneze si sa implementeze strategiile recomandate si de diverse tool-uri de SEO pentru analiza si monitorizarea campaniilor. Aceste tool-uri sunt, de regula, contra cost. Pe langa asta, consultanta presupune o analiza de ansamblu, ceea ce inseamna ca nu exista un specialist SEO care sa isi dedice suficient timp pentru domeniul tau de activitate pentru a-ti obtine rezultate maxime.

Procesul de consultanta Seo este ideala pentru companiile cu o echipa interna de marketing care nu are suficienta experienta in SEO si care doreste sfaturi specializate cu privire la directia corecta spre cresterea traficului.

Tu ca business activezi intr-o singura industrie, specialistul SEO are acces la mai multe industrii, ceea ce inseamna ca are mult mai multe informatii despre ce functioneaza pe online, informatii care ar putea fi relevante si pentru tine.

Consultatia SEO se desfasoara, de obicei, prin intermediul unui serviciu online, ca Skype sau Zoom, si consta in parcurgerea obiectivelor de marketing, la care se vor gasi solutii SEO. Valoarea pe care o poti obtine din aceasta consultanta poate schimba complet jocul, mai ales daca ai o echipa de specialisti in marketing care poate pune in aplicare sfaturile oferite.

Un alt dezavantaj al angajarii unui consultant SEO este ca vei fi complet responsabil de gestionarea proiectului.

Daca SEO nu este principala ta activitate sau a departamentului de marketing, o agentie SEO va fi mult mai eficienta si mai rapida in implementarea actualizarilor necesare care sa genereze rezultate, deoarece o face zilnic. Acest lucru iti permite tie si/sau angajatiilor tai sa alocati mai putin timp actiunilor necesare pentru optimizarea site-ului si mai mult timp afacerii propriu-zise.

2.3 Cost pe proiect

PRO – Este potrivit pentru orice tip de buget.

CONTRA – Pentru a putea dezvolta o campanie SEO de succes, indicatorii de performanta trebuie stabiliti foarte clar, fara a se lasa loc de interpretare. In acest fel, presiunea finalizarii proiectului, care poate conduce la aplicarea de tactici Black Hat, este diminuata.

Desi plata pe proiect este foarte atractiva pentru proprietarii de afaceri online cu mai putina experienta, care cauta rezultate rapide si eficiente, realitatea este ca aceste servicii pot fi adesea periculoase pentru domeniul site-ului sau chiar pentru afacerea ta.

Problema in acest tip de colaborare este ca agentia SEO sau colaboratorul trebuie sa isi duca la bun sfarsit treaba, ceea ce inseamna ca e posibil sa isi asume riscuri ridicate pentru a obtine rezultate.

Nu spunem ca nu exista si performanta in acest tip de colaborare, recomandam doar sa te informezi corespunzator despre ce inseamna SEO si sa imparti proiectul pe task-uri bine definite.

Retine, SEO se imparte in activitati ON-site si OFF-site. Un exemplu de task pe care ai putea sa il stabilesti intr-o colaborare cu plata pe proiect ar fi optimizarea si dezvoltarea de landing page-uri care sa targeteze un interes de cautare.

Daca bugetul de promovare este redus, iti recomandam sa te indrepti catre campaniile PPC prin Google Ads. Acest tip de promovare exclude riscul de a fi penalizat de Google. Totodata, iti protejeaza numele de domeniu si reputatia in online pentru atunci cand vei avea bugetul necesar pentru a investi in servicii SEO de calitate.

Un ultim sfat.

Daca o campanie de PPC bazata pe interes de cautare nu genereaza rezultate sau conversii, nici campania SEO nu va genera.

Ambele tipuri de promovare se bazeaza pe interes de cautare, interes de cautare pe care il acopera, ceea ce inseamna ca serviciile/produsele tale nu sunt vandabile in acest fel.

3. Valoarea costurilor SEO in Romania

3.1 Costurile cu o agentie SEO

Un abonament lunar perceput de o agentie SEO poate sa varieze intre 500 si 6000 eur/luna, in functie de timpul alocat proiectului si de indicatorii de performanta urmariti.

Rezultatele si perioada contractuala variaza de asemenea in functie de industria si tipul de website.

De exemplu, SEO pentru magazinele online (eCommerce) necesita mai mult timp de lucru la site pentru imbunatarirea aspectelor tehnice comparativ cu un site B2B sau B2C de generare de lead-uri.

De obicei, site-urile bazate pe generare de lead-uri au nevoie de mai putin timp de lucru la site, dar si aici totul depinde de competitia din industrie.

3.2 Costurile de consultanta

Firmele care apeleaza la consultatii SEO folosesc aceste servicii pentru a obtine feedback-ul necesar care sa le ajute in orientarea corecta ca campaniilor de marketing.

Pretul unui consultant SEO depinde de nivelul de experienta si de domeniul specific de expertiza al acestuia; te poti astepta la un cost cuprins intre 100 eur/ora si 1000 de eur/ora.

Este recomandabil sa alegi un consultant care a mai fost implicat in proiecte din aceeasi industrie sau in una similara, asa incat sa iti cunoasca domeniul foarte bine si, important, asigura-te ca nu lucreaza in acelasi timp cu un concurent direct de-al tau.

3.3. Costurile pe proiect

Daca incepi sa faci research de oferte pentru serviciile SEO, cel mai probabil vei primi oferte mai apropiate sau mai indepartate de cele pe care le-am mentionat mai sus.

E posibil ca tu sa fi facut SEO cu 100 eur/luna, iar costurile enumerate sa te surprinda. Pana la urma, totul se rezuma la rezultatele generate.

Realist vorbind, o agentie care percepe intre 100 si 300 eur/luna pentru servicii SEO nu-si poate permite sa angajeze sau sa tina in interiorul companiei un specialist SEO cu experienta, care sa satisfaca nevoile clientilor.

Inainte de a contracta servicii SEO, documenteaza-te si afla plaja de salarii pe care cei din domeniu si-o doresc pentru a-ti putea face o idee despre calitatea serviciilor. Pe langa costurile salariale mai adauga si costurile pentru soft-urile externe de analiza si monitorizare. Abia acum te apropii de o suma care iti poate intoarce rezultate corespunzatoare.

Acesta este motivul pentru care un furnizor ieftin de SEO recurge frecvent la tactici periculoase de Black Hat pentru a obtine rezultate bune pe termen scurt.

4. Cum fac SEO?

Care consideri ca este cea mai buna alegere pentru tine?

Angajezi o agentie SEO
Angajezi un consultant SEO sau o agentie SEO care sa iti oferte consultanta

Sau

Inveti cum sa faci SEO singur

Daca nu ai buget pentru SEO, iti recomandam sa alegi ultima varianta. E mai eficienta pe termen lung deoarece iti permite sa iti dezvolti afacerea incet, fara sa iti asumi riscurile pe care ti le-ai asuma daca ai apela la servicii ieftine.

Daca vrei sa angajezi o agentie sau un specialist SEO, asigura-te ca acestia au experienta si rezultate reale in domeniu, inainte de a semna un contract lunar.

Si cel mai important aspect care tine de tine, in calitate de proprietar de business: cand vine vorba de componenta comerciala, nu te culca pe-o ureche, implica-te in campanie. Daca observi ca incepi sa ai trafic relevant dintr-un interes de cautare insa nu si comenzi, fa o analiza si vezi daca esti competitiv in piata. O agentie SEO iti poate aduce potentiali clienti care sa bata la usa, mai departe depinde de tine sa ii transformi in clienti.