Dictionar de termeni SEO

09 septembrie 2019

Optimizarea pentru motoarele de cautare, la fel ca oricare alt domeniu, are setul sau unic de terminologii, expresii si abrevieri, adica propriul dictionar de termeni SEO. Iata-i pe cei mai utilizati si definitiile lor!

A

A/B Testing = proces de comparare a doua variante diferite ale aceleiasi variabile, pe parcursul unui interval de timp setat, in scopul identificarii variabilei cu rezultate mai bune.

Adresa IP (Internet Protocol Address) = numar unic de care are nevoie orice server dedicat cu acces la Internet pentru a putea fi identificat si accesat.

Advertorial = material publicitar ce ia forma canalului unde este publicat, cu scopul de a creste notorietatea brandului si, implicit, a vanzarilor pentru beneficiarul acestuia.

AdWords (Google Ads) = platforma de publicitate si promovare online oferita de Google, prin care advertiser-ii platesc pentru aparitia anumitor cuvinte-cheie in rezultatele de cautare.

Afiliat = persoana independenta care promoveaza produsele sau serviciile unui comerciant.

Algoritm = program complex utilizat de motoarele de cautare pentru a interpreta date si pentru a livra rezultate. Motoarele de cautare folosesc o combinatie de algoritmi cu scopul de a determina pozitia unei pagini web in rezultatele de cautare.

Alt Tag = descriere text atribuita unei imagini in HTML, care nu poate fi vizualizata de utilizatori. Motoarele de cautare folosesc acest atribut ca parte a algoritmului lor, pentru a afla ce contine o anumita imagine.

Analytics (Google Analytics) = platforma oferita de Google care centralizeaza si analizeaza website-urile din punct de vedere al traficului, oferind rapoarte usor de interpretat de catre utilizatori.

Ancora = text vizibil in cadrul unui link, pe care utilizatorul poate da click ca sa ajunga pe alt site sau pe alta pagina din acelasi site.

Audit SEO = raport ce ofera o imagine de ansamblu privind starea unui website din punct de vedere SEO si care stabileste cele mai importante etape de lucru in site.

Autoritate = indicator care comunica increderea pe care o ofera motoarele de cautare unui anumit site, in functie de relevanta link-urilor prin care alte site-uri fac trimitere catre site-ul in cauza.

B

B2B (Business to Business) = model de afacere in care tranzactiile se realizeaza intre companii.

B2C (Business to Consumer) = model de afacere in care tranzactiile se realizeaza in mod direct, intre o companie si consumatorul final.

Backlink = link aflat pe o pagina web care directioneaza utilizatorul catre o alta pagina web.

Banner = afisaj grafic, dreptunghiular, postat in partea de sus/jos, stanga/dreapta a unei pagini web.

Black Hat SEO = tactici de optimizare neacceptate de motoarele de cautare, prin care se incearca manipularea algoritmilor motoarelor de cautare pentru cresterea ranking-ul unui site.

Blacklisted = delistare a unui site din indexul motorului de cautare din cauza participarii acestuia la tactici de optimizare Black Hat.

Blog = de la sintagma ”web log”, publicatie web cu articole periodice, cu caracter personal.

Bounce Rate = procentul sau numarul de utilizatori care ajung pe o pagina a unui site, dar il parasesc fara a naviga pe o alta pagina.

Brand = marca (de produs), marca inregistrata.

Breadcrumbs = tip de schema de navigare secundara care indica vizitatorului locatia in site, reducand numarul de actiuni pe care acesta trebuie sa le faca pentru a ajunge la o pagina de nivel superior.

Broken Link = orice link a carui pagina de destinatie nu exista sau nu mai este activa; de regula returneaza mesajul “404 error not found”.

Browser = aplicatie software prin intermediul careia utilizatorii pot naviga pe Internet. Principalele browsere folosite sunt Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari si Internet Explorer.

C

Cache = spatiu folosit pentru stocarea temporara a unei cantitati de date – pagini vizitate anterior, imagini si orice alte informatii din paginile web navigate.

Canibalizarea cuvintelor-cheie = fenomen care apare atunci cand intr-un website exista mai multe pagini web care concureaza pentru acelasi cuvant-cheie.

Canonical tag = element HTML ce specifica motorului de cautare ce adresa URL este preferata in cazul in care mai multe URL-uri au acelasi continut.

Click/Click-Through = actiunea unui utilizator de a accesa un link cu scopul de a vizualiza o pagina dintr-un website.

Cloaking = tehnica “Black Hat” in care continutul prezentat motoarelor de cautare difera de cel prezentat vizitatorilor.

CMS (Content Management System) = aplicatie software proiectata pentru a simplifica procesul de publicare de continut web, si nu necesita cunostinte tehnice de HTML sau upload de fisiere.

Cod sursa (Source Code) = codul unei pagini web care trebuie sa fie optimizat pentru motoarele de cautare.

Comment SPAM = publicarea de comentarii care au ca scop cresterea numarului de link-uri catre un website.

Concurenta = companii rivale, ale caror produse si servicii fac obiectul unei comparatii si alegeri alternative din partea cumparatorilor.

Cookie = fisier text stocat de un website pe calculatorul unui utilizator pentru a retine informatii despre vizita sa pe site.

Continut (Content) = totalitatea materialelor de pe un website (text, imagine, video etc.).

Continut duplicat = copie exacta sau similara a unui fragment de continut, regasita pe o alta pagina sau pe un alt website.

Continut dinamic (Dynamic content) = continutul unei pagini care este importat dintr-o baza de date pe baza parametrilor unei interogari. Acest continut nu este indexat de motoarele de cautare.

Continut static (Static content) = continutul unui website care este codat in pagina si nu este importat dintr-o baza de date. Spre deosebire de cel dinamic, acest tip de continut este indexat de motoarele de cautare.

Conversie = orice actiune semnificativa pe care un utilizator o face in timp ce viziteaza un website (achizitie, abonare la newsletter, creare cont, cerere informatii).

Crawler = program utilizat de motoarele de cautare pentru a indexa continutul website-urilor.

Crawling = proces de scanare a unui website cu scopul de a aduna toate informatiile relevante despre acesta: numar de pagini, titluri, meta descrieri, cuvinte-cheie, imagini, videoclipuri, link-uri etc.

CTR (click-though-rate) = raportul dintre numarul de click-uri si numarul de afisari ale unui rezultat.

CSS (Cascade Style Sheets) = limbaj de stilizare a elementelor HTML ale unei pagini web (ex: culoare, marime, font, background etc.)

Cuvant-cheie = insiruiri de caractere cu relevanta pentru un website si pentru care se realizeaza procesul de SEO.

D

DA (Domain Authority) = indicator calculat de Moz la nivelul intregului domeniu web, in baza a numerosi factori, printre care si calitatea backlink-urilor.

Database = baza de date, colectie de informatii si date stocate pe un suport, cu posibilitatea regasirii rapide a acestora.

Design = ansamblul de tehnici de proiectare a identitatii vizuale a unei marci/a unui site.

Director = website care listeaza alte site-uri, clasificandu-le in functie de domeniul pe care il reprezinta fiecare, pentru a facilita cautarea.

Dofollow = link lipsit de atributul nofollow, adica luat in considerare de motoarele de cautare, si care transmite atat autoritate, cat si Page rank catre un website.

Densitate = raportul dintre cuvintele-cheie si numarul total de cuvinte regasite intr-o pagina.

Direct Marketing = forma de publicitate orientata pe un singur canal, care permite organizatiilor sa comunice direct cu consumatorii prin metode precum: mesaje pe mobil, e-mail, bannere online etc.

Doorway Page = tehnica de manipulare a datelor care presupune crearea unei pagini web destinate exclusiv motoarelor de cautare.

E

E-commerce = vanzarea de produse online.

E-mail Marketing = forma de marketing direct care foloseste email-ul pentru a comunica mesaje comerciale relevante unei audiente specifice, in functie de profilul fiecarui utilizator.

Eticheta SEO = fragment de cod HTML ce defineste modul in care un browser afiseaza un anumit continut.

F

Frame = pagina care afiseaza una sau mai multe pagini separate intr-un set, printr-o configuratie de tip ”split screen” (ecran impartit).

Forum = site web care permite schimbul de informatii intre utilizatori si care este, de regula, monitorizat de un moderator.

G

Gazduire Web = serviciu prin intermediul caruia site-urile si fisierele care il alcatuiesc sunt stocate pe un server pentru a-l face accesibil publicului.

Google Ads = platforma de publicitate si promovare online oferita de Google, prin care advertiser-ii platesc pentru aparitia anumitor cuvinte-cheie in rezultatele de cautare.

Google Analytics = platforma oferita de Google care centralizeaza si analizeaza website-urile din punct de vedere al traficului, oferind rapoarte usor de interpretat de catre utilizatori.

Google Bomb = metoda de influentare a rankingului unei pagini in Google pe anumite cuvinte specifice.

Google Hummingbird = update major al algoritmului Google, construit in jurul cautarilor semantice, al carui rol este sa livreze utilizatorilor rezultate precise si rapide pentru cautarile lor.

Google My Business = platforma in care firmele pot introduce informatii pentru a aparea in rezultatele cautarii, in pachetele de harti, cautarile de locatie etc.

Google Panda = update major al algoritmului Google ce contribuie la generarea de rezultate valoroase pentru utilizator, prin reducerea site-urilor de calitate slaba din rezultate si evidentierea implicita a celor mai relevante pentru subiectul cautat.

Google Penguin = update major al algoritmului Google ce are ca scop eliminarea web-spam-ul din rezultatele cautarilor listate in paginile motorului de cautare.

Google Pigeon = update al algoritmului Google care vizeaza cautarile locale si care este influentat de indicatorii site-ului referitori la popularitate, autoritate si relevanta.

Google RankBrain = programul de inteligenta artificiala folosit de Google pentru a tria rezultatele de cautare.

Google Sandbox = presupus filtru pe care il aplica Google pentru a opri domeniile noi sa ajunga in topuri pentru cuvinte-cheie foarte importante.

Google Search Console/Google Webmaster Tools = tool adresat proprietarilor de site-uri, prin intermediul caruia site-ul poate fi evaluat din punct de vedere tehnic si calitativ.

Google Trends = serviciu web public al lui Google care arata cat de des este cautat un anumit termen in cadrul mai multor tari si in mai multe limbi.

Googlebot = robot al motorului de cautare Google care scaneaza website-urile si aduna informatii pentru a le indexa si ordona in functie de relevanta, pentru fiecare cautare in parte.

Gray Hat SEO = tehnici de optimizare indoielnice care, pe termen lung, ar putea fi descoperite si sanctionate.

H

Heading = eticheta HTML ce scoate in evidenta elemente importante din continutul unei pagini, pentru a indica mai bine motoarelor de cautare subiectul paginii respective.

Hidden Text = metoda de manipulare a crawlerelor, ce consta in scrierea de cuvinte-cheie cu aceeasi culoare ca si fundalul site-ului pentru a fi vizibile numai lor.

Hit = actiunea de incarcare a unei pagini web, a unei imagini, a unui document etc.

Home Page = pagina principala a unui website.

Hosting = spatiul de pe un server, alocat gazduirii fisierelor unui website. (Vezi gazduire)

HTML = acronim pentru Hyper Text Mark-up Language; se refera la codul in care este scris un website.

HTTP = acronim pentru Hyper Text Transfer Protocol; reprezinta mijlocul prin care datele sunt transferate de la locatia serverului la un browser activ.

HTTPS = prescurtare a expresiei Hyper Text Transfer Protocol Secure; varianta criptata a protocolului de transfer Hypertext.

Hyperlink = link HTML care, atunci cand este accesat, deschide o alta pagina web. (Vezi ancora)

I

Impresie = aparitia unei pagini web in rezultatele motorului de cautare (SERP).

Inbound link = link aflat pe o pagina web care directioneaza utilizatorul catre o alta pagina web. (Vezi backlink)

Index = baza de date a motorului de cautare.

Indexare = actiunea de includere a site-urilor (link-uri, continut, meta-uri, cuvinte-cheie, backlinks etc.) in baza de date a motoarelor de cautare.

J

JavaScript = limbaj de programare de tip script cu obiecte (object-oriented), destinat sa opereze in mai multe sisteme de operare (cross-platform).

K

KEI = acronimul sintagmei Keyword Effectiveness Index; indicator al eficientei unui cuvant-cheie pentru ranking natural, bazat pe frecventa cautarii si pe competitia termenului respectiv.

Keyword = termen folosit pentru a cauta informatii in cadrul motoarelor de cautare, cu referire la un anumit subiect. (Vezi cuvant-cheie)

Keyword Cannibalization = optimizarea mai multor pagini dintr-un site pentru acelasi cuvant-cheie, fenomen ce conduce la scaderea relevantei paginilor, deoarece acestea concureaza intre ele. (Vezi canibalizare)

Keyword Density = procentul sau numarul de repetari ale unui cuvant-cheie in cadrul unei pagini. (Vezi densitate)

Keyword Stuffing = repetarea excesiva a unui cuvant-cheie pe o pagina web, cu scopul de a ”forta” motoarele de cautare sa asocieze continutul paginii respective cu acel cuvant.

KPI = acronimul sintagmei Key Performance Indicator; indicator ce reflecta elemente operationale privitoare la modul in care se desfasoara activitatea unei companii si performanta in atingerea rezultatelor dorite.

L

Landing Page = pagina pe care aterizeaza utilizatorul dupa ce da click pe un link gasit in rezultatele unui motor de cautare, intr-un e-mail sau dupa ce acceseaza un banner publicitar sau un anunt sponsorizat.

Lead = client potential.

Lead generation =  proces de marketing ce presupune captarea interesului potentialilor clienti pentru un produs sau un serviciu.

Link = referinta catre un document sau o parte a unui document, catre un website, o aplicatie etc., ce permite navigarea de la o pagina la alta.

Link Bait = pagina creata cu unicul scop de a atrage atentia utilizatorilor si a inregistra cat mai multe accesari.

Link Building = atragerea de link-uri catre un site sau o pagina web.

Link Reciproc (Link Exchange) = strategie de link building ce presupune schimbul de link-uri intre site-uri.

Long Tail = interogare extrem de specifica realizata intr-un motor de cautare.

Link Farm = website care exista doar pentru a face schimb de linkuri cu scopul de a creste artificial popularitatea altor website-uri.

Link Popularity = indicator ce masoara numarul de backlink-uri de calitate pe care le are un site.

Listings = site-urile indexate care apar pe o pagina de rezultate a unui motor de cautare ca raspuns la interogarea unui utilizator.

Local Search = utilizarea cuvintelor-cheie geografice (orase, strazi etc.), cat si folosirea unor servicii precum Google Maps, Yahoo! Local si AskCity pentru a gasi servicii si afaceri locale.

Link Juice = termen folosit pentru a face referire la valoarea unui link din punct de vedere SEO pentru un anumit website.

M

Marketing online = promovare a unui brand si gestionare a relatiilor cu clientii sau cu potentialii clienti prin intermediul tuturor canalelor online si de social media.

Meta descriere = textul pe care motoarele de cautare il afiseaza in SERP pentru un anumit rezultat.

Meta Keywords Tag = lista de cuvinte-cheie relevante pentru o anumita pagina.

Meta tag = tag HTML plasat in codul sursa al unei pagini web si care contine informatii pentru crawlere si browsere.

Meta title = titlul unei pagini web care apare in browser si in pagina de rezultate Google.

Meta robots tag = tag ce ofera posibilitatea de a preveni indexarea unei anumite pagini.

Motor de cautare = program care acceseaza Internetul pentru a gasi cele mai relevante pagini web pe baza unor cuvinte-cheie utilizate.

Moz = site specializat in software de marketing ce pune la dispozitie tool-uri utile in conceperea strategiilor de marketing si de optimizare SEO.

N

Navigare = modalitatea prin care un utilizator acceseaza informatiile de pe Internet.

Navigare sigura = serviciu creat de echipa de securitate Google pentru a identifica site-urile nesigure de pe web si pentru a notifica utilizatorii despre potentiale pericole.

Navigare privata/incognito = navigare care protejeaza informatiile private si blocheaza urmarirea cautarilor efectuate pe unele site-uri web.

Newsletter = email trimis periodic unei liste de persoane abonate, prin care se comunica informatii de interes pentru acestia.

Nofollow = atribut al unui hyperlink ce instruieste motoarele de cautare sa nu ia in considerarea pagina in stabilirea autoritatii site-ului.

Natural Search Results/Organic Results = rezultatele motorului de cautare care nu sunt sponsorizate sau platite in niciun fel.

Noindex = comanda care recomanda motoarelor de cautare sa nu includa o anumita pagina in rezultatele organice.

Non-Reciprocal Link = link prin care un site face trimitere catre un alt site, fara a primi un link inapoi.

O

Optimizare = mixul de tehnici si proceduri aplicate unui site cu scopul de a-i imbunatati performanta si de a-i facilita indexarea si pozitionarea in motoarele de cautare.

Optimizare off-site (off-page) = sustinerea unui site prin metode de link building: atragerea de linkuri de calitate, mentiuni in Social Media, crearea de advertoriale etc.

Optimizare on-site (on-page) = toate actiunile de optimizare desfasurate in cadrul unui site, de la alegerea cuvintelor-cheie potrivite, la optimizarea elementelor meta si a imaginilor, crearea de continut etc.

Organic Results = rezultatele naturale, nepromovate de motoarele de cautare.

Outbound Link = link de pe site-ul propriu care face trimitere catre alt site.

Orphan Page = pagina web ce nu are niciun link catre ea.

P

Page Authority (PA) = indicator dezvoltat de Moz ce se refera la importanta continutului si la calitatea unei pagini pentru motoarele de cautare (vezi autoritate).

Page Rank = popularitatea unui site, calificata de Google de la 1 la 10, in baza mai multor factori, precum numarul de link-uri care fac trimitere catre el, relevanta lor etc.

Page Speed = viteza si timpul de incarcare a unei pagini web si a tuturor elementelor sale.

Page View = actul incarcarii si redarii unei pagini web.

Paid Inclusion = inscrieri platite.

Panda & Penguin = algoritmi de foarte mare complexitate prin care Google urmareste sa ofere utilizatorului informatii cat mai relevante pentru cautarea facuta, penalizand totodata site-urile care fac Black Hat SEO, spam etc.

Plan media = plan de difuzare a advertorialelor si articolelor SEO, pe baza obiectivelor campaniei de promovare.

PPC (Pay-per-click) = metoda de promovare online in care se plateste de fiecare data cand cineva da click pe un link sponsorizat.

Protocol = prefixul care precede numele unui domeniu web (http/https).

Q

Query/Interogare = termenul tehnic folosit pentru a defini cuvintele care sunt introduse intr-un camp de cautare.

Quality Score/Scor de calitate = indicatorul prin care Google stabileste cat de relevant este un anumit element (cuvant-cheie, pagina web etc.)

R

Ranking = pozitia unui site web in pagina cu rezultate ale motorului de cautare.

Rata de conversie = raportul dintre numarul vizitatorilor care indeplinesc o anumita actiune pe site si totalitatea vizitatorilor acelui site.

Reach = numarul de vizitatori unici care intra pe un site in cursul unei anumite perioade de timp.

Reciprocal link/Link reciproc = link obtinut prin schimbul de link-uri intre doua site-uri.

Redirect/Redirectionare = cod HTTP prin care serverul specifica browserului ca o pagina a fost mutata temporar sau permanent si poate fi gasita in alta parte.

Referral traffic = trafic provenit din alte surse decat organic sau platit.

Rentabilitatea investitiei (ROI) = indicator de performanta utilizat pentru masurarea eficientei unei investitii.

Rezultat organic = rezultat natural, nepromovat de campanii platite.

Rich Snippet = imbogatire a unui rezultat al cautarii cu elemente grafice ce favorizeaza vizibilitatea si interactiunea.

Robot = numit si spider sau crawler este software-ul pe care motoarele de cautare il utilizeaza pentru a analiza toate site-urile de pe retea in mod automat.

Robots.txt = fisier de text care comunica crawlerelor ce pagini sa acceseze si ce pagini sa ignore in indexare.

S

SERP = este acronimul pentru „Search Engine Results Page” (Pagina de Rezultate a Motorului de Căutare), reprezentând pagina web afișată de către un motor de căutare în răspuns la o interogare dată de utilizator, care conține linkuri către site-uri web și alte elemente, precum anunțuri plătite și snippet-uri de informații.

T

U

V

W

X

Y

Z